Angelica Andersson

En skrivblogg

Vad jag jobbar på just nu

Publicerad 2017-02-14 10:35:00 i Piraternas Dotter, Skriva,

Glad alla hjärtans dag på er! Här ska det firas med hemmagjord pizza när pojkvännen slutar för dagen, inte fy skam. Men det är inte pizza jag ska skriva om idag, utan mitt nuvarande bokprojekt. Om du läser min andra blogg, Biblioteket, så har du kanske redan snappat upp det här. Men för er andra, here goes:
 
Det hela började under NaNoWriMo 2015. Jag började skriva en berättelse om en ung flicka, 12 år gammal, som blev kidnappad av pirater. Hur hon skulle komma att anpassa sig till sitt nya liv ombord skeppet, hennes relationer med de olika piraterna och hur hon till slut blir en av dem. En äventyrshistoria för ungdomar, som åtminstonde i stunden har titeln Piraternas Dotter. 50000 ord blev det där under november. Sedan rörde jag inte berättelsen på hur länge som helst. Det här med redigering kändes stort och lite läskigt. Var börjar man ens? Satte mig några gånger för att börja, radade upp punkter som jag visste att jag skulle behöva ändra på. Ingen riktig redigering blev dock gjord. Har fortfarande inte riktigt börjat. Så det är där jag står nu. Med en ganska omfattande omskrivning.
 
Tanken var att berättelsen om Carolina, som min huvudkaraktär heter, skulle utspela sig över tre böcker. Men jag insåg snart att jag inte har tillräckligt med material för så många. Så mitt beslut blev att istället skriva om och göra en enda bok istället. Jag tror det blir hur bra som helst, men ett enormt jobb ligger framför mig nu. Fortfarande lite läskigt. Jag måste planera lite mer, någonting jag tycker är ganska svårt. Men jag är inte lika rädd för att sätta igång. Jag tror verkligen att det kan bli en bra bok i slutändan, så därför känns det inte lika ouppnåeligt att jobba med den. Om man kan säga så. Grunden finns ju ändå där. Över 50000 ord som jag kan jobba med.
 
Tar gärna emot tips på hur ni gör när det blivit dags för redigering. Det är fortfarande något jag inte gjort särskilt mycket av.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Angelica Andersson

En blogg om skrivande. En skrivblogg. Jag heter Angelica, 26 år gammal skåning som helst hade skrivit dagarna långa. Och här kommer jag skriva om mina berättelser. Om mitt tvivel och mitt hopp. Mina drömmar och sådant som hör skrivandet till. Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela