Angelica Andersson

En skrivblogg

Hur jag namnger karaktärer

Publicerad 2017-05-07 12:00:00 i Processen,

Att namnge sina karaktärer kan vara lite knepigt när man börjar skriva sin berättelse. Men personligen kan jag inte sätta igång med en bok utan att ha namnen satta. Kanske inte på varje karaktär, men när en ny person kliver in på scenen måste denna ha ett namn, annars kan jag inte riktigt leva mig in i dem.
 
Så hur går jag tillväga då? Ibland dyker det helt enkelt upp ett namn i huvudet på mig som känns rätt. Men det händer ytterst sällan. Oftast har jag åtminstone en bokstav som känns rätt. Låter flummigt kanske, men om jag känner att en karaktär har ett namn som börjar på F så har jag svårt att välja ett namn som börjar på en annan bokstav. Så då går jag in på flicknamn.com eller pojknamn.com och letar upp min utvalda bokstav. Sedan är det bara att kolla in vilka namn som finns där. Jag går helt och hållet på känsla när jag slutligen bestämmer mig. Det där F:et blir kanske Frida eller Frej. Vad som än passar karaktären bäst.
 
När det inte dyker upp någon bokstav i huvudet heller då? Då är jag väldigt glad att de namnhemsidor jag tidigare nämnt har en "slump-generator". Tre namn slumpas helt enkelt fram. Så då fortsätter jag trycka på den där slump-knappen tills jag hittar ett namn som känns rätt.
 
 
Någonting som jag har väldigt svårt för att efternamn. Särskilt om jag skriver en berättelse där det kanske inte riktigt passar att huvudkaraktären heter Svensson.
 
Hur brukar ni göra?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Angelica Andersson

En blogg om skrivande. En skrivblogg. Jag heter Angelica, 26 år gammal skåning som helst hade skrivit dagarna långa. Och här kommer jag skriva om mina berättelser. Om mitt tvivel och mitt hopp. Mina drömmar och sådant som hör skrivandet till. Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela